Olej do silnika dwusuwowego żyje krótko i kończy żywot w rurze wydechowej.

W porównaniu do olejów do silników czterosuwowych oleje te mają wielokrotnie mniej dodatków, nie ma w nich modyfikatorów lepkości i dodatków przeciwpieniących. Za to mają sporo detergentów zapewniających czystość wnętrza silnika i barwniki pozwalające stwierdzić obecność oleju w mieszance z benzyną. Oleje bazowe mogą być zarówno mineralne jak i syntetyczne. Dla uzyskania efektu samomieszalności z benzyną, do oleju dodaje się rozpuszczalnik, który nadaje olejom charakterystyczny zapach.

Oleje do silników dwusuwowych klasyfikowane są według ściśle określonych norm jakościowych. Najczęściej stosowanymi kryteriami są klasyfikacje  API i JASO. Klasy API są normami ustalonymi przez Amerykański Instytut Naftowy przede wszystkim dla samochodów osobowych.

W przypadku olejów motocyklowych lepiej kierować się certyfikatami JASO. JASO, czyli Japanese Automotive Standards Organization, to normy stworzone specjalnie dla cztero i dwusuwowych silników motocyklowych.

Klasy jakościowe dla olejów do dwusuwów:

API:

  • API TA - Oleje do dwusuwów starszej konstrukcji
  • API TB - Oleje do dwusuwów średnio obciążonych współczesnej konstrukcji
  • API TC ~ Oleje do współczesnych silników dwusuwowych narażonych na największe obciążenia
  • API TD - Oleje do silników zaburtowych łodzi motorowych
  • API TE - ulepszona klasa TD o wyższej smarności i biodegradowalności

JASO:

  • JASO FA - Oleje do silników dwusuwowych starszej konstrukcji
  • J ASO FB - Oleje do średnio obciążonych silników dwusuwowych współczesnej konstrukcji
  • JASO FC - Oleje do mocno obciążonych silników dwusuwowych współczesnej konstrukcji
  • JASO FD - Oleje do dwusuwów bazujące na JASO FC, o podwyższonej zawartości detergentów

ISO:

  • L-EGB (odpowiada JASO FB)
  • L-EGS (odpowiada JASO FC)
  • L-EGD (nie ma odpowiednika w JASO)